MUSEUM WATERLAND EERSTE GENERATIEPORTRET SCHILDERKUNST
11 mei - 19 juni: Generatieportretten 1, de eerste van drie tentoonstellingen die bij elkaar een beeld geven van de grote verscheidenheid in stijlen,
richtingen en stromingen waarin de schilderkunt zich in Nederland manifesteert. Chris de Bueger, Vincent Hamel, Theo Kuijpers, Lucassen, Eric de Nie, Jan van der Pol, Hannes Postma, Jan Sierhuis.
OPENING VRIJDAG 13 MEI 20.00 uur
Kaasmarkt 16 1441 BG Purmerend
tel 0299-422605 info@museumwaterland.nl
opening zondag 8 mei 17:00 uur door Jan van Heemst docent culturele studies WDKA Rotterdam
RAM Galerie bestaat dit jaar dertig jaar.
In de tentoonstelling Up Memory Lane, wordt er teruggeblikt op de eerste vijftien jaar van het bestaan van de galerie, namelijk de periode 1986 – 2000.
Na de zomer zal er in een volgende tentoonstelling een overzicht worden getoond van de periode 2001 – 2016.
RAM/Berry Koedam, toonde vanaf het begin werk van startende en gerenommeerde kunstenaars samen. De werken en installaties die door de jaren heen
zijn getoond bevonden zich in het grensgebied van beeldende kunst, design, fotografie, film, architectuur en nieuwe media en er werden elk jaar
nieuwe academieverlaters geïntroduceerd. Ook werden er vanaf 1988 edities uitgegeven, in samenwerking met kunstenaars.
Tijdens Up Memory Lane (Part 1) wordt er werk tentoongesteld van kunstenaars die in deze eerste periode nauw verbonden waren aan de galerie.
Van hen wordt nu zowel recent werk, als werk uit de eerste vijftien jaar getoond. De diversiteit van media en invalshoeken die RAM Galerie
altijd heeft gekenmerkt, wordt in deze tentoonstelling duidelijk in beeld gebracht
Deelnemende kunstenaars: Per Abramsen, Marinus Boezem, Luc Deleu (BE), Wim Gijzen, Arie de Groot, Jan Henderikse, Mirjam Hoekman, Bert Loerakker,
Ilona Lénárd & Kas Oosterhuis, Patrick Merckaert (BE), Leonel Moura (PT), Eric de Nie, Cornelius Rogge, Jan Schoonhoven, Lydia Schouten, Josephine Sloet,
Ben Vautier, Gerard Verdijk, Hans Verweij, Erwin Wurm (AT), Krystyna Ziach (PL) en kunstenaarsportretten Fred Kies.
Stichting Beeldende Kunst bestaat dit jaar 60 jaar!
Met trots kondigen wij de aftrap van het jubileumjaar aan met de feestelijke tentoonstelling Huisdiamanten, een overzichtsexpositie met recent werk van meer dan dertig collega's en oud-collega's van SBK.
Aan deze tentoonstelling doen mee: Caro Bensca, Erik de Bree, Mark Cohen, Nada van Dalen, Fleurien Dingemans, Jon Eiselin, Augusto Forti, Sjors van Gelderen, Thijs van de Gevel, Suzanne Glerum, Janneke van Gorp, Tije de Jong, Pieter Kooistra, Ton de Kroon, Joost Krijnen, Sandra Kruisbrink, Irene Kunst, George Maas, Hans Muller, Eric de Nie, Gertie van Nuenen, Ben Oldenhof, Rombout Oomen, Elma Oosterhoff, Hans Picard, Louis van Poeteren, Jan van de Pol, Gerard Polhuis, Edith Sont, Conny Spuybroek, Ilene Themen, Rene Tosari, Stella Veldkamp en Michiel van der Zanden lees meer
We zien je graag op de KNSM laan!
Locatie:
SBK KNSM
Duur:
25 september - 11 oktober 2015
Adres:
Knsm-laan 307 - 309
1019 LE Amsterdam
Formele Waterverven 2015 Museum Waterland te Purmerend
-
Eric de Nie 2012_17 '4x4x4' - aquarel op arches 650 grs, 4 maal 56 x 56 cm
2015
top
175 jaar Arti et Amicitiae Amsterdam (groep)
- 'DE WAARDE VAN HET VERENIGEN'
21 MAART TOT EN MET 3 MEI 2015
De Amsterdamse kunstenaarsvereniging Maatschappij Arti et Amicitiae bestaat 175 jaar en dit wordt feestelijk gevierd
met een aantal grote tentoonstellingen.
De tentoonstelling is een hommage aan de kunstenaarsleden van Arti et Amicitiae en geeft met het werk van ruim zeventig
kunstenaars een artistiek tijdsbeeld van de afgelopen vijfenzestig jaar. Een beeld van Arti et Amicitiae, maar ook van
Amsterdam en daarbuiten door de ogen van de Arti kunstenaarsleden
Op de tentoonstellingszalen zijn schilderijen, tekeningen, foto’s, sculpturen, installaties, film en video te zien.
In de sociëteit worden unieke tentoonstellingsaffiches van Arti getoond.
De Arti Galerie is een portretgalerij van Arti-kunstenaars en andere markante personen uit de Amsterdamse kunstwereld.
curator Harry Heyink
<
eric de nie 1972
'spijkerjack aan schildersezel' kleurpotlood op papier
80 x60 cm
>
eric de nie 1973
'jeansstructure' aquarel op papier 48 x63 cm
De Werkgroep Tentoonstellingen van de gemeente Gorinchem
organiseert in het stadhuis de tentoonstelling
Abstracties in rood
Met werk van Jan de Beus (schilderijen), Eliza Kopec (wandwerken),Bas Lobik
(schilderijen), Eric de Nie (schilderijen en aquarellen),Erik Oldenhof(schilderijen), Gerda Schimmel (gem. techniek) en Wilma Vermeij (beelden)
De tentoonstelling wordt op vrijdag 29 november 2013 om 19.30 uur geopend.
Zoals gewoonlijk bent u daarbij met vrienden en kennissen van harte welkom.
Stadhuis, Stadhuisplein 1, 4205 AZ Gorinchem, tel. 0183-659595.
Open: maandag t/m donderdag 10.00-17.00 uur, vrijdag 10.00-12.00 uur en tijdens
bijeenkomsten en vergaderingen. Tot en met 7 februari 2014.
Kasteel Keukenhof Art Foundation has the honor of inviting you to the exhibition:
VANBIJDEBUREN – SCOTLAND
the Collection of Hugo and Carla Brown
Opening Sunday June 30, 5 pm generously supported by Gallery Stigter & van Doesburg
Exhibition June 30 – October 6, 2013
This exhibition contains artworks by:
Frank Ammerlaan, Stephan Balkenhol, Hans op de Beeck, Tjebbe Beekman, Marc Bijl, Thorsten Brinkman, Sophie Calle, Anthony Coicolea, Martha Colburn, Matt Collishaw, Constant, Amie Dicke, Richard McDonald, Iris van Dongen, Martin Eder, Chris Evans, Tom Gidley, Christie van der Haak, Thomas Hirshorn, Ottmar Hörl, Suzanne Jongmans, Hendrik Kerstens, Aukje Koks, Marijn van Kreij, Atelier van Lieshout, Ed Lipski, Alisa Margolis, Han van Meegeren, Ryan McKinley, Eric de Nie, Navid Nuur, Christopher Orr, Cornelius Quabeck, Jimmy Robert, Erik Sandberg, Vivianne Sassen, Carolein Smit, Praneet Soi, Pär Strömberg, Gavin Turk, Keith Tyson, Andy Warhol and Anne Wenzel.
—
KASTEEL KEUKENHOF
Keukenhof 1, 2161 AN Lisse
www.kasteelkeukenhof.nl
in het Noord-Hollands Archief te Haarlem tentoonstelling van selectie kunstenaars die een tekst(regel) uit het werk van Nijgh hebben verbeeld. opening11 januari 2013 om 16.30 uur Tot 15 februari: letterkundigwerk van lennaert Nijgh www.lennaertnijghfestival.nl
"...
dan horen ze opeens
in de nevelige stilte
in het diepe zwarte water
het luiden van een klok
onder water onder water
het luiden langzaam luiden
het trage diepe luiden
van een klok
..."
SLOW FREEZE - Povinciehuis aan de Dreef, Haarlem NL | CURATOR ERIC DE NIE |
kunstenaarsMarian Bijlenga, José Heerkens, Bas Lobik, Eric de Nie, Jan Polak and Mark de Weijer
video 'artists at work' Marja Sonneveld
3 - november >> 7 - december 2012 | maandag tot vrijdag 9.00 - 17. 00 uur | 3 & 4 november 11.00- 17.00
Opening zaterdag 3 november om 11.00 uur
openingswoord door Edwin Jacobs, directeur Centraal Museum Utrecht Kees Wieringa voert pianomuziek van Morton Feldman uit
SLOW FREEZE 6 artists portraits video 23'' by Marja Sonneveld
José Heerkens, Jan Polak, José Heerkens
Marian Bijlenga, José Heerkens
Eric de Nie, Jan Polak
Eric de Nie, Bas Lobik
Eric de Nie, Bas Lobik
Mark de Weijer
Mark de Weijer
José Heerkens, Marian Bijlenga
Marian Bijlenga, Eric de Nie
Bas Lobik
Jan Polak
José Heerkens, Jan Polak, José Heerkens
Bas Lobik, Eric de Nie
openingsborrel in de Statenzaal, vlnr voorgrond José Heerkens, Bas Lobik, ( Johannes Wolk)
Edwin Jacobs en Eric de Nie
STILL GOING STRONG | hommage aan de oudere kunstenaar
jubileumgroepstentoonstelling 90 jaar Sociëteit De Kring, curator: William Lindhout
opening 15 september om 18.00 uur | tot en met 20 oktober 2012 www.kring.nl
Kleine Gartmanplantsoen 7 - 9 Amsterdam T 020 6236985
Deelnemende kunstenaars:
Aat Veldhoen, Bauke Marinus, Diana Blok, Eddy Posthuma de Boer, Eric de Nie, Franck Gribling,
Frits Gimpel, Gerbrand Volger, Gorki Bollar, Gustav Meist, Henri de Haas, Henri Plaat, Herman
Gordijn, Jacqueline de Jong, Jacques van Alphen, Josephine Volders, Jutta Metzger, Leo Schatz,
Marja de Boer Lichtveld, Meertje Kaal, Rupert van der Linden, Selma Trapman, Simon Barteling,
Sipke Huisman, Siet Zuyderland, Pieter Holstein, Oey-Tseng Sit, Clara de Jong, Willeke van Tijn,
Wijnand Wansink, Eric Claus, Constance Wibaut en Willem Gorter.
MASKERPROJECT - De Hallen Haarlem | zondag 16 september
zilveren jubileum van de Vriendenvereniging van het Frans Halsmuseum| veiling zondag 18 november o.l.v. Jop Ubbens, alg directeur Christie's
Grote Markt 16 Haarlem T 023 5115775
HET OOG VAN DE STORM - op zoek naar verwante verschillen | 2de zomertentoonstelling in de Vishal |10 duo presentaties oa. Eric de Nie < > Els Moes | schilderijen | 5 augustus t/m 9 september
------Aquarellen / Watercolours in Museum Belvédère Heerenveen NL --- - 19 - January > 1 - April 2012
\
| 19 January - 1 April 2012 | one room show | Museum Belvédère , Heerenveen | sponsored by TAB-TimmerArtBooks | preview 19 February at 5 pm | | www.museumbelvedere.nl | www.timmerartbooks.nl
PRESS RELEASE Priveekollektie presents Eric de Nie, February 27 – March 27 2011
HEUSDEN AAN DE MAAS – From the 27th of February till the 27th of March 2011 Priveekollektie presents the most recent work by Eric de Nie. Exemplary to his colourful abstract paintings is the repetitive pattern of (mostly vertical) stripes.
De Nie has a very personal method to compose his paintings. At first he chooses three to five, sometimes even six, colors of (diluted) paint that he drips on the canvas one by one. He arranges a pattern of stripes by an almost mathematical system, ‘out of an agreement with myself’ as he calls it. After using all of the colors the sharp lines get faded out with half-wet pencils in different sizes, causing the colors to blend and resulting in a richer pallet of colors. For the second and following layers the artist uses the same colors again, this time liberated from the earlier restriction of the system as De Nie reacts to the consequences of his previous actions in a more coincidental way. The process results in a universe of layers, that seduces the spectator to wander around in the painting endlessly.
The artist developed this method in the last fifteen years. Growing unto more refinement at first to subsequently (partly) throw that overboard by wiping the lines away, the style of De Nie evolved over the years. Nevertheless his paintings show a very characteristic manner. The motives of vibrant lines are hard to see through and make you wonder if they are either randomly arranged or organized according to an ingenious pattern. A mystery that is caused by the combination of the tightness of the systematic starting point, the dynamic appearance of the partly faded stripes and the more reactive way of painting in the later phase.
A major inspiration to De Nie is music, especially experimental jazz and composed contemporary music. In the past some of the titles of his work referred to pieces of music by his favorite composers, such as Giacinto Scelsi, Morton Feldman and György Ligeti. Also in performances, in which he painted while listening to music, the reference is clear. In this kind of music De Nie ‘hears a feeling’ that suits his way of painting. The aspect of increasing and fading is strongly present in his recent paintings, as the concentration of lines expands or the colors are more bright at one point and less dense or intense in the next area. Opposite to the work he made before 2005, which showed a more all-over way of painting with less accents, his latest work shows more range in rhythm and emphasis, providing an experience of space and time to the spectator. De Nie himself likes to certify his work as lyrical: ‘By that I mean the reminding of a lyrical feeling by looking at my work. My paintings are pieces of music in color.’
Priveekollektie Contemporary Art | Design
Kunstkoopregeling van toepassing Kerkstraat 1 | Pelsestraat 15, 5256 AT Heusden The NetherlandsT: + 31 (0) 416 663234 | www.priveekollektie.com Opening times Thu – Sun 13.00 – 18.00 and by appointment
RCdeRuimte in 'de trage ruimte', abstracte waterverfwerken
De tentoonstelling wordt geopend op donderdag 4 november 2010 om 17 uur, tegelijkertijd met een tentoonstelling
die in andere ruimtes van RC de Ruimte is te bezichtigen. Aansluitend op de opening wordt een maaltijd geserveerd.
De waterverftentoonstelling duurt tot en met 21 november.
RC de RuimRené van den Bos, Ine Dammers, Iemke van Dijk, Nan Groot Antink, Brent Hallard , José Heerkens,
Henriëtte van ’t Hoog, Sipke Huismans, Caroline de Lannoy, Eric de Nie, Giles Ryder, Clary Stolte, Frits Vanén, Mark de Weijer, Werner Windisch
J.P. Coenstraat 51-55, 1972 AP IJmuiden, 0255-527435. www.rcderuimte.com
Met het 25 jarig jubileum van de Haarlemse Kunstlijn in gedachte heb ik naast een ouder werk van mezelf gekozen voor enkele markante kunstwerken uit de ateliers
van zeven gewaardeerde kunstenaars die ook in dit atelier gebouw aan het Sophiaplein werken.
Fred Benjamins noemt zijn kunstwerken voertuig van de geest. Uit het 3 meter grote aluminium vloerbeeld ‘ île de Java’ spreekt een stroom van verlangen naar het
verre land van herkomst. Bij Margreet Bouman speelt sinds 1980 het (zelf)portret een prominente rol. Toch gaat het niet over uiterlijke gelijkenis. Eerder lijkt de
gemoedsstemming het beeld te bepalen. In de loop der tijd heeft zij haar onderwerp op zeer verschillende manieren, in een breed scala van technieken, verbeeld.
Helmuth van Galen schildert over de grens tussen afbeelding en abstractie. Lijkt het vóór 2001 om interieurs te gaan en daarna om landschappelijke suggesties;
telkens weer concentreert de verfbehandeling van verschuivende kleurvlakken zich op de abstracte beleving van ruimte en licht. Eric de Nie roept met zijn specifieke
druiptechniek sinds 1994 verfijnde lijnstructuren en ritmische sequenties van kleur op. Het zijn muzikale composities van sensibele kleurklanken op doek, waarin ruimte
en tijd versmelten. In Jan Polak 's patroonachtige schilderijen wordt zowel een speelse als langdurige strijd gevoerd tussen wetmatigheid en willekeur. In ‘zover het oog
reikt’ staat deze tekst in braille op het doek gestippeld; erdoorheen doemt een mystieke ruimtelijkheid op. Frans Vendel : “In deze tijd, waarin niets is wat het lijkt,
word ik genoodzaakt tot het maken van waarachtige en concrete kunst”. Met traditionele middelen zowel als digitale technieken maakt Vendel minimalistische werken
met rasterstructuren als onderwerp. Een schilderij van Jan Maarten Voskuil is alles wat een schilderij doorgaans niet is; sculptuur, design, architectuur of
installatiekunst. Met zijn ruimtelijk geconstrueerde doeken beoogt hij de beleving van een schilderij te intensiveren in plaats van het met verf vertellen van een verhaal.
Kees Visser hanteert ruim 20 jaar een analytische methode om relaties tussen natuur, vorm en kleur te bepalen. Wiskundige nauwgezetheid culmineert in reeksen
van intensieve en monumentale monochrome vlakken.
De kunstenaars hebben elk van 3 flessen uitstekende rode bordeaux wijn de etiketten gedecoreerd en gesigneerd. Te koop voor € 15 p/stuk, of 3 flessen van drie
verschillende kunstenaars naar keuze in houten kistje voor € 45,- *
De Palmkas Oude Zijlvest 49 20011 VR Haarlem
Open vrijdag 5 november 21-23 u & zaterdag 6 en zondag 7 november 12 – 17 u
T 5311353 | 06 1612 2062
| Pencil Party | Galerie Inga Kondeyne | Berlin | 2010
3 tekeningen
PENCILPARTY
30 Jahre Galerie Inga Kondeyne
Roger Ackling, Marlies Appel, Eve Aschheim, Curt Asker, Ka Bomhardt,
Claudia Busching, Annett Fay, Bernhard Garbert, Jens Hanke, Hanna Hennenkemper,
Alexander Klenz, Jürgen Köhler, Una H. Moehrke, Kazuki Nakahara,
Eric de Nie, Peter Riek, Dorothee Rocke, Hanns Schimansky, Christiane
Schlosser, Sam Szembek, H. Frank Taffelt, Beate Terfloth, Konrad Wohlhage
Galerie
Inga Kondeyne, Linienstraße 115/ Ecke Tucholskistr., 10115 Berlin-Mitte,
0176-50 25 77 27,
Di – Fr 14 – 18, Sa. 12 – 17, ingakondeyne@galeriekondeyne.dewww.galeriekondeyne.de
Die Ausstellung ist ab Samstag, dem 3. Oktober 2010 zu sehen.
Zum Galeriegeburtstag am Sonntag, dem 24.Oktober 2010, 11.00 Uhr, lade
ich Sie herzlich ein. Es spricht Prof. Dr. Eugen Blume.
Jetzt sind es 15 Jahre (Galerie Rotunde im Alten Museum) + zwei Jahre
(Galerie Inga Kondeyne in den Hackeschen Höfen/Bauphase) + fünf
Jahre (Galerie Inga Kondeyne zusammen mit der Galerie Rainer Borgemeister)
+ vier Jahre (Hackesche Höfe im Wechsel-spiel mit der Galerie Seitz
& Partner) + vier Jahre (Tür an Tür mit der Galerie Marianne
Grob in der Linienstraße) = 30 Jahre Galerie. Jetzt. Ein Anlass,
alte Geschichten zu erzählen.
Alles begann 1977, nach dem Kunstwissenschaftsstudium
an der Humboldt Universität Berlin, in meiner Lehrzeit zur Galeristin
bei Klaus Werner, in der legendären Galerie Arkade 1977, mit einer
Ausstellung von Arbeiten des damals kaum bekannten 87-jährigen
Hermann Glöckner. Ein entscheidender Kunstfunke sprang über.
Sehen wurde zu Erkennen, das sich nun innerlich in mir ausbreiten konnte.
Seither folgte und folge ich meiner Neugier …
Zeitsprung: In der Rückschau wird klar, dass ich in der Galeriearbeit
deutlich meiner Neigung für Zeichnungen nachgegangen bin. Egmont
Schäfer war 1980 der erste Zeichner, den ich in der Galerie im
Alten Museum zeigte. Ausstellungen der wichtigsten Vertreter der Berliner
Malerschule, wie Lothar Böhme, Manfred Böttcher, Dieter Goltzsche,
Wolfgang Leber, Klaus Roenspieß und Hans Vent, folgten. In meiner
Generation formte sich Anfang der 80er Jahre, vorwiegend auf Papier,
die Ostberliner Abstraktion heraus. Als Galeristin begleitete ich den
Prozess des Abstrakter-Werdens bei Joachim Böttcher, Volker Henze,
Hanns Schimansky, Harald Toppl und etwas später bei dem jüngeren
Mark Lammert.
Am Ende dieser Phase steht die damals sehr umstrittene Ausstellung „Der
eigene Blick“–
u.a. stellten junge Kunsthistoriker gemeinsam Ende der 80er Jahre im
Ephraimpalais Berlin wichtige Gegenwartskünstler dieser zu Ende
gehenden Dekade in Ostberlin vor. Ich zeigte dort neue Arbeiten der
damals jungen abstrakt arbeitenden Ostberliner Künstler. Mit der
Wende wurde auch dieses Jahrzehnt Geschichte. Nach der Präsentation
meiner Künstler in der Ausstellung „L’autre Allemagne
hors les murs“ in der Grande Halle de la Villette, Paris 1990,
auf Einladung von Jack Lang, begann ich zögerlich, mich als Galeristin
dem Kunstmarkt zu stellen. Viermal war ich mit ruinösen, aber hoch
gelobten Ständen auf der Art Cologne in Köln vertreten. Kunstinteressierte
in Berlin wurden Freunde und Sammler. Sie stärkten meinen Mut.
Zum eigentlichen Neustart als Galerie Inga Kondeyne kam es 1995, nach
der Umsiedlung in die Hackeschen Höfe. In wechselnder Präsenz
mit dem Galeristen Rainer Borgemeister (der 2001 bei einem Autounfall
verstarb) und später mit der Galeristin Uli Seitz festigte ich
in diesen Jahren mein Ausstellungsprogramm international. Gemeinsam
hatten wir diverse Auftritte auf wichtigen Kunstmessen. Seit dieser
Zeit vertrete ich u.a. die Künstler Curt Asker (S), Lotti Ringström
(S), Roger Ackling (GB), Marlies Appel (NL), Eric de Nie (NL), Ka Bomhardt,
Claudia Busching, Bernhard Garbert, Jens Hanke, Hanns Schimansky, Christiane
Schlosser, Sam Szembek, Konrad Wohlhage (†).
Mit dem Umzug 2006 in die Linienstraße wurde mir der Name der
Straße zum Programm.
Eine Phase nahm zunehmend Gestalt an, seit der ich ausschließlich
Zeichnungsausstellungen installiere. Im vergangenen Jahr kam Eve Aschheim
aus New York nach zehn Jahren erneut nach Berlin, um in der Linienstraße
neue Arbeiten auszustellen. Hanns Schimanskys „Faltungen“
reihten sich mit ihren unendlichen Phantasiewelten in Konkurrenz zu
immer neuen, unerwarteten Linienrhythmuszeichnungen von ihm an den Galeriewänden
auf. Ein Blätterwald aus Butterbrotpapier, verbunden durch eine
endlose rote Linie, von Bernhard Garbert, fand in einer gemeinsamen
Ausstellung mit groß angelegten, sensiblen Zeichnungen von Dorothee
Rocke zusammen. Sam Szembeks ausgreifende, klare Linienareale forderten
Hanna Hennenkemper zu den gezeichneten Graphitschokoküssen, Notenblättern
und Kochlöffeln heraus. Präzise strukturierte Wandzeichnungen
von Christiane Schlosser mussten als Naturstudien überprüft
werden. Beate Terfloth gab im Sommer Zeichenpapieren ihre Freiheit zurück.
Ungerahmt wölbten sich diese als Installationen unter ihren beeindruckenden
„Graphen“-Linien an den Galeriewänden. Und, und, und
…
Auf der PENCILPARTY können Sie von diesen Zeichnern Blätter
sehen. Erwartbare gute Zeichenkunst verbindet sich mit der Unmittelbarkeit
der Originale. Lassen Sie sich überraschen!
Ausgiebigere Geschichten auf Nachfrage.
Es wird die letzte Ausstellung in der Linienstraße sein. In Kürze
werde ich mich aus neuen Räumen zurückmelden.
We would
like to invite you for the abstract watercolour exhibition. This will
be a travelling show, starting in May 2010 in Piet Knook's Gallery (Edam).
The exhibition takes place under the charge of the Dutch Watercoulor
Association, HAK. Sipke Huismans, Iemke van Dijk and Henriëtte
van 't Hoog
are members of the HAK and are the initiaters of this exhibition.
Piet Knooks Gallery is situated in a former small church building. The
space is very nice, it has a high ceiling, beautiful light and plastered
wite walls.
Outline:
Name of the gallery: EXP.23
Address: Nieuwehaven 23, 1135 VJ EDAM, NL
Dates:May 1 t/m May 30.
MiArt Fiera
Internazionale d’Arte Moderna e Contemporanea
Fieramilanocity, pavilions 3 & 4 Booth F05
Via Varesina 76, 20156 Milano
From the 26th till the 29th of March 2010 Priveekollektie will join MiArt in Milan for the second time. During this
prestigious international fair for modern and contemporary art,
held for the fifteenth time, the gallery will present contemporary
art as well as limited-edition design.
The artists Priveekollektie will represent in Milan are Ien
Lucas, Eric de Nie, Anutosh, Hans Kotter, Christiane Richter,
Arik Levy, Ted Noten, Carolina Wilcke and Lotty Lindeman.
During MiArt Priveekollektie will show paintings by Ien Lucas (1955,
Echt) and Eric de Nie (1944, Leiden).
Both Dutch artists create abstract work with unique use of acrylic
paint and technique, often characterized by vibrant colors and
repetitive motives, such as stripes and dots. In contrast with
these paintings the gallery shows figurative drawings with a
modest use of colors, made by the Dutch artist Anutosh (1970,
Oldenzaal).
In terms of photography Priveekollektie will show a very diverse
range of works. The technical L.E.D. Light boxes of
Hans Kotter (1966, Mühldorf am Inn), in which unique
photography integrated in light objects can be seen, as well
as the intriguing and colorful photography of Christiane Richter (1963,
Bielefeld). Both artists live and work in Germany.
Photography of the internationally renowned artist Arik Levy
(Israel, 1963) will be presented by Priveekollektie. Priveekollektie
will also show a unique sculptural light object and sculptures
by Arik Levy. Also a unique object of the established artist
Ted Noten (1956, Tegelen) and a refined installation
by the promising newcomer Carolina Wilcke (1980, Leiden) will
be shown. Her tranquil Tafelgenoten combines three-dimensional
objects with photography. Also the playful cabinet Tassenkast by
Lotty Lindeman (1980, Hoogkarspel) will be presented
by Priveekollektie in Milan. Both Wilcke & Lindeman graduated
from the renowned Dutch Design Academy Eindhoven.
MiArt
Fieramilanocity, pavilions 3 & 4 Booth F05
Via Varesina 76, 20156 Milano
Priveekollektie Contemporary Art | Design
Kerkstraat 1 | Pelsestraat 15, 5256 AT Heusden aan de Maas The
Netherlands
+ 31 (0) 416 663234 | www.priveekollektie.com
For more information or High Res images please contact: info@priveekollektie.com
Via Varesina 76, 20156 Milano
untiteld 2010_2
acrylic on linen 100 x 200 cm private collection Woerden NL
DE
LICHTFABRIEK "TRACES of BEING"Curator
Petra Spuijbroek6-8
november 2009
OPENING
VRIJDAG 6 NOVEMBER 20 UUR
door kunsthysterica Dolly Bellefleur
Met optredens van:
The Hype www.myspace.com/thehypehaarlem
SARAH www.sarahmusic.com en
RAM www.myspace.com/ramtheband
Gastcurator Petra Spuijbroek heeft op uitnodiging van Kunstlijn Haarlem
de tentoonstelling
‘Traces of Being’ samengesteld.
Zij koos uit het bestand van alle Kunstlijn-deelnemers tien kunstenaars
uit diverse disciplines.
Chrystl Rijkeboer, Alet Pilon, Eric de Nie, Alice
Brasser, Jos de L'Orme, Michèle Baudet, Harm van Ee, Jeannette
de Bruin, Simone de Groot en Marissa Evers zijn met hun werk
in de monumentale ruimtes van de Lichtfabriek vertegenwoordigd.
Zie voor hele kunstlijn programma: http://www.kunstlijnhaarlem.nl
Kunstlijn 2009 op
6, 7 en 8 november in De Lichtfabriek,
Minckelersweg 2 Haarlem
untitled
2008_23.3 acrylic on linen 15 x 50 cm
untitled 2008_23.1 acrylic on linen 15 x 50 cm
‘ Who’s afraid of Minimal Art’beeldende kunst
en muziek in de historische binnenstad van Culemborg
Arie Abbenes, carillon | Pianoduo LP uit Belgrado, Servië | Pianoduo
Sandra & Jeroen | Peter Elbertse percussie | Ton van Kempen, voordracht
Anneke Klein Kranenbarg, Eric de Nie, Jack Prins, beeldende kunst*
Concerten 5,6,7,12 & 13 juni 2009, Culemborg | Expositie: 5 juni
tot 4 juli 2009, Culemborg* in de Grote of Barbarakerk en
bij Galerie Janssen&DeVries
Into the Woods Zaterdag 9 mei t/m maandag 1 juni 2009
Tekeningen, schilderijen, beelden
en design van Nederlandse kunstenaars en vormgevers, geïnspireerd
door de natuur.
De werken worden gepresenteerd zowel binnen als buiten
in de tuin. Te zien zijn schilderijen van Karin Bos,
pasteltekeningen van
Jacobien de Rooij, geborduurde
landschappen van Noëlle Cuppens en abstracte
landschappen van Eric de Nie.
Verder tekeningen
en
een beeld van Elena Beelaerts.
Lotte van Laatum toont
sieraden uit haar project BLOEI en een Tulpenvaas.
Buiten bijzondere
tuinbanken van Rogier Martens, objecten van keramist Frans Ottink en een serie kleine beelden van Pjotr
Muller.
FINANCIEEL
DAGBLAD -18 april 2009 EDO DIJKSTERHUIS
sequenza - monografie
Eric de Niesequenza
A MONOGRAPHY
TimmerArtBooks PO Box 4046 • 4900 CA Oosterhout, The Netherlands
T. +31(0)162 471947 • informatie@timmerartbooks.nl
text Han Steenbruggen |
language Dutch and English
book design hardcover, stitch bound
size 136 pages with many images
DVD compilation of various performances
1st edition 800 copies |
retail price € 35 ISBN 978-90-810139-7-0
The book ‘Eric de Nie Sequenza’
also
appears as a luxury edition of which
a limited series of only 25 copies.
The book has been packaged with an
original painting in a luxury box.
You can also order for the last piece of the luxury edition on this website
Luxury
edition - one copie left!
In
March 2009 TAB - Timmer Art Books has published a monography of the painter
Eric de Nie (1944).
Besides many full-colour images, the book with DVD
also contains
an extensive essay
by
Han Steenbruggen, Director Curator
of the Museum Belvédère in Heerenveen, the Netherlands.The book shows how De Nie created a consistent
body of abstract Works,
starting from
figuration.
By drawing lines from his later to his earlier
works and, at the same time, positioning the painter within the context
of contemporary developments in painting, this onsistency is made explicit. The book has been presented at the opening of the exhibition of recent
works of Eric de Nie
in Museum Belvédère in Heerenveen on
14 March 2009.