EXHIBITIONS 2009-2011 |
|
|
|
2011
|
|
|
|
The Collection of Eric de Nie at the Club Room of Arti et Amicitiae, Amsterdam, Spring 2011
|
top |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2011 |
| Museum Waterland | Purmerend | |
top |
|
|
Galerie Priveekollektie 27 februari - 27 maart 2011 |
top |
the Priveekollektie Contemporary Art | Design, Heusden a/d Maas
NL www.priveekollektie.com
PRESS RELEASE Priveekollektie presents Eric de Nie, February 27 – March 27 2011
HEUSDEN AAN DE MAAS – From the 27th of February till the 27th of March 2011 Priveekollektie presents the most recent work by Eric de Nie. Exemplary to his colourful abstract paintings is the repetitive pattern of (mostly vertical) stripes.
De Nie has a very personal method to compose his paintings. At first he chooses three to five, sometimes even six, colors of (diluted) paint that he drips on the canvas one by one. He arranges a pattern of stripes by an almost mathematical system, ‘out of an agreement with myself’ as he calls it. After using all of the colors the sharp lines get faded out with half-wet pencils in different sizes, causing the colors to blend and resulting in a richer pallet of colors. For the second and following layers the artist uses the same colors again, this time liberated from the earlier restriction of the system as De Nie reacts to the consequences of his previous actions in a more coincidental way. The process results in a universe of layers, that seduces the spectator to wander around in the painting endlessly.
The artist developed this method in the last fifteen years. Growing unto more refinement at first to subsequently (partly) throw that overboard by wiping the lines away, the style of De Nie evolved over the years. Nevertheless his paintings show a very characteristic manner. The motives of vibrant lines are hard to see through and make you wonder if they are either randomly arranged or organized according to an ingenious pattern. A mystery that is caused by the combination of the tightness of the systematic starting point, the dynamic appearance of the partly faded stripes and the more reactive way of painting in the later phase.
A major inspiration to De Nie is music, especially experimental jazz and composed contemporary music. In the past some of the titles of his work referred to pieces of music by his favorite composers, such as Giacinto Scelsi, Morton Feldman and György Ligeti. Also in performances, in which he painted while listening to music, the reference is clear. In this kind of music De Nie ‘hears a feeling’ that suits his way of painting. The aspect of increasing and fading is strongly present in his recent paintings, as the concentration of lines expands or the colors are more bright at one point and less dense or intense in the next area. Opposite to the work he made before 2005, which showed a more all-over way of painting with less accents, his latest work shows more range in rhythm and emphasis, providing an experience of space and time to the spectator. De Nie himself likes to certify his work as lyrical: ‘By that I mean the reminding of a lyrical feeling by looking at my work. My paintings are pieces of music in color.’
Priveekollektie Contemporary Art | Design
Kunstkoopregeling van toepassing
Kerkstraat 1 | Pelsestraat 15, 5256 AT Heusden The NetherlandsT: + 31 (0) 416 663234 | www.priveekollektie.com Opening times Thu – Sun 13.00 – 18.00 and by appointment
|
|
|
2011
top |
|
|
|
Hydrography
Abstracts in watercolour
RCdeRuimte in 'de trage ruimte', abstracte waterverfwerken
De tentoonstelling wordt geopend op donderdag 4 november 2010 om 17 uur, tegelijkertijd met een tentoonstelling
die in andere ruimtes van RC de Ruimte is te bezichtigen. Aansluitend op de opening wordt een maaltijd geserveerd.
De waterverftentoonstelling duurt tot en met 21 november.
RC de RuimRené van den Bos, Ine Dammers, Iemke van Dijk, Nan Groot Antink, Brent Hallard , José Heerkens,
Henriëtte van ’t Hoog, Sipke Huismans, Caroline de Lannoy, Eric de Nie, Giles Ryder, Clary Stolte, Frits Vanén, Mark de Weijer, Werner Windisch
J.P. Coenstraat 51-55, 1972 AP IJmuiden, 0255-527435. www.rcderuimte.com |
|
|
Met het 25 jarig jubileum van de Haarlemse Kunstlijn in gedachte heb ik naast een ouder werk van mezelf gekozen voor enkele markante kunstwerken uit de ateliers
van zeven gewaardeerde kunstenaars die ook in dit atelier gebouw aan het Sophiaplein werken.
Fred Benjamins noemt zijn kunstwerken voertuig van de geest. Uit het 3 meter grote aluminium vloerbeeld ‘ île de Java’ spreekt een stroom van verlangen naar het
verre land van herkomst. Bij Margreet Bouman speelt sinds 1980 het (zelf)portret een prominente rol. Toch gaat het niet over uiterlijke gelijkenis. Eerder lijkt de
gemoedsstemming het beeld te bepalen. In de loop der tijd heeft zij haar onderwerp op zeer verschillende manieren, in een breed scala van technieken, verbeeld.
Helmuth van Galen schildert over de grens tussen afbeelding en abstractie. Lijkt het vóór 2001 om interieurs te gaan en daarna om landschappelijke suggesties;
telkens weer concentreert de verfbehandeling van verschuivende kleurvlakken zich op de abstracte beleving van ruimte en licht. Eric de Nie roept met zijn specifieke
druiptechniek sinds 1994 verfijnde lijnstructuren en ritmische sequenties van kleur op. Het zijn muzikale composities van sensibele kleurklanken op doek, waarin ruimte
en tijd versmelten. In Jan Polak 's patroonachtige schilderijen wordt zowel een speelse als langdurige strijd gevoerd tussen wetmatigheid en willekeur. In ‘zover het oog
reikt’ staat deze tekst in braille op het doek gestippeld; erdoorheen doemt een mystieke ruimtelijkheid op. Frans Vendel : “In deze tijd, waarin niets is wat het lijkt,
word ik genoodzaakt tot het maken van waarachtige en concrete kunst”. Met traditionele middelen zowel als digitale technieken maakt Vendel minimalistische werken
met rasterstructuren als onderwerp. Een schilderij van Jan Maarten Voskuil is alles wat een schilderij doorgaans niet is; sculptuur, design, architectuur of
installatiekunst. Met zijn ruimtelijk geconstrueerde doeken beoogt hij de beleving van een schilderij te intensiveren in plaats van het met verf vertellen van een verhaal.
Kees Visser hanteert ruim 20 jaar een analytische methode om relaties tussen natuur, vorm en kleur te bepalen. Wiskundige nauwgezetheid culmineert in reeksen
van intensieve en monumentale monochrome vlakken.
De kunstenaars hebben elk van 3 flessen uitstekende rode bordeaux wijn de etiketten gedecoreerd en gesigneerd. Te koop voor € 15 p/stuk, of 3 flessen van drie
verschillende kunstenaars naar keuze in houten kistje voor € 45,- *
De Palmkas Oude Zijlvest 49 20011 VR Haarlem
Open vrijdag 5 november 21-23 u & zaterdag 6 en zondag 7 november 12 – 17 u
T 5311353 | 06 1612 2062
* direct te bestellen tel 06 16122062 of per email > home/contact
www.kunstlijqn.org |
|
H.van Galen M.Bouman
|
|
|
|
|
|
|
|
| Pencil Party | Galerie Inga Kondeyne | Berlin | 2010 |
3 tekeningen
PENCILPARTY
30 Jahre Galerie Inga Kondeyne
Roger Ackling, Marlies Appel, Eve Aschheim, Curt Asker, Ka Bomhardt,
Claudia Busching, Annett Fay, Bernhard Garbert, Jens Hanke, Hanna Hennenkemper,
Alexander Klenz, Jürgen Köhler, Una H. Moehrke, Kazuki Nakahara,
Eric de Nie, Peter Riek, Dorothee Rocke, Hanns Schimansky, Christiane
Schlosser, Sam Szembek, H. Frank Taffelt, Beate Terfloth, Konrad Wohlhage
Galerie
Inga Kondeyne, Linienstraße 115/ Ecke Tucholskistr., 10115 Berlin-Mitte,
0176-50 25 77 27,
Di – Fr 14 – 18, Sa. 12 – 17, ingakondeyne@galeriekondeyne.de www.galeriekondeyne.de
Die Ausstellung ist ab Samstag, dem 3. Oktober 2010 zu sehen.
Zum Galeriegeburtstag am Sonntag, dem 24.Oktober 2010, 11.00 Uhr, lade
ich Sie herzlich ein. Es spricht Prof. Dr. Eugen Blume.
Jetzt sind es 15 Jahre (Galerie Rotunde im Alten Museum) + zwei Jahre
(Galerie Inga Kondeyne in den Hackeschen Höfen/Bauphase) + fünf
Jahre (Galerie Inga Kondeyne zusammen mit der Galerie Rainer Borgemeister)
+ vier Jahre (Hackesche Höfe im Wechsel-spiel mit der Galerie Seitz
& Partner) + vier Jahre (Tür an Tür mit der Galerie Marianne
Grob in der Linienstraße) = 30 Jahre Galerie. Jetzt. Ein Anlass,
alte Geschichten zu erzählen.
Alles begann 1977, nach dem Kunstwissenschaftsstudium
an der Humboldt Universität Berlin, in meiner Lehrzeit zur Galeristin
bei Klaus Werner, in der legendären Galerie Arkade 1977, mit einer
Ausstellung von Arbeiten des damals kaum bekannten 87-jährigen
Hermann Glöckner. Ein entscheidender Kunstfunke sprang über.
Sehen wurde zu Erkennen, das sich nun innerlich in mir ausbreiten konnte.
Seither folgte und folge ich meiner Neugier …
Zeitsprung: In der Rückschau wird klar, dass ich in der Galeriearbeit
deutlich meiner Neigung für Zeichnungen nachgegangen bin. Egmont
Schäfer war 1980 der erste Zeichner, den ich in der Galerie im
Alten Museum zeigte. Ausstellungen der wichtigsten Vertreter der Berliner
Malerschule, wie Lothar Böhme, Manfred Böttcher, Dieter Goltzsche,
Wolfgang Leber, Klaus Roenspieß und Hans Vent, folgten. In meiner
Generation formte sich Anfang der 80er Jahre, vorwiegend auf Papier,
die Ostberliner Abstraktion heraus. Als Galeristin begleitete ich den
Prozess des Abstrakter-Werdens bei Joachim Böttcher, Volker Henze,
Hanns Schimansky, Harald Toppl und etwas später bei dem jüngeren
Mark Lammert.
Am Ende dieser Phase steht die damals sehr umstrittene Ausstellung „Der
eigene Blick“–
u.a. stellten junge Kunsthistoriker gemeinsam Ende der 80er Jahre im
Ephraimpalais Berlin wichtige Gegenwartskünstler dieser zu Ende
gehenden Dekade in Ostberlin vor. Ich zeigte dort neue Arbeiten der
damals jungen abstrakt arbeitenden Ostberliner Künstler. Mit der
Wende wurde auch dieses Jahrzehnt Geschichte. Nach der Präsentation
meiner Künstler in der Ausstellung „L’autre Allemagne
hors les murs“ in der Grande Halle de la Villette, Paris 1990,
auf Einladung von Jack Lang, begann ich zögerlich, mich als Galeristin
dem Kunstmarkt zu stellen. Viermal war ich mit ruinösen, aber hoch
gelobten Ständen auf der Art Cologne in Köln vertreten. Kunstinteressierte
in Berlin wurden Freunde und Sammler. Sie stärkten meinen Mut.
Zum eigentlichen Neustart als Galerie Inga Kondeyne kam es 1995, nach
der Umsiedlung in die Hackeschen Höfe. In wechselnder Präsenz
mit dem Galeristen Rainer Borgemeister (der 2001 bei einem Autounfall
verstarb) und später mit der Galeristin Uli Seitz festigte ich
in diesen Jahren mein Ausstellungsprogramm international. Gemeinsam
hatten wir diverse Auftritte auf wichtigen Kunstmessen. Seit dieser
Zeit vertrete ich u.a. die Künstler Curt Asker (S), Lotti Ringström
(S), Roger Ackling (GB), Marlies Appel (NL), Eric de Nie (NL), Ka Bomhardt,
Claudia Busching, Bernhard Garbert, Jens Hanke, Hanns Schimansky, Christiane
Schlosser, Sam Szembek, Konrad Wohlhage (†).
Mit dem Umzug 2006 in die Linienstraße wurde mir der Name der
Straße zum Programm.
Eine Phase nahm zunehmend Gestalt an, seit der ich ausschließlich
Zeichnungsausstellungen installiere. Im vergangenen Jahr kam Eve Aschheim
aus New York nach zehn Jahren erneut nach Berlin, um in der Linienstraße
neue Arbeiten auszustellen. Hanns Schimanskys „Faltungen“
reihten sich mit ihren unendlichen Phantasiewelten in Konkurrenz zu
immer neuen, unerwarteten Linienrhythmuszeichnungen von ihm an den Galeriewänden
auf. Ein Blätterwald aus Butterbrotpapier, verbunden durch eine
endlose rote Linie, von Bernhard Garbert, fand in einer gemeinsamen
Ausstellung mit groß angelegten, sensiblen Zeichnungen von Dorothee
Rocke zusammen. Sam Szembeks ausgreifende, klare Linienareale forderten
Hanna Hennenkemper zu den gezeichneten Graphitschokoküssen, Notenblättern
und Kochlöffeln heraus. Präzise strukturierte Wandzeichnungen
von Christiane Schlosser mussten als Naturstudien überprüft
werden. Beate Terfloth gab im Sommer Zeichenpapieren ihre Freiheit zurück.
Ungerahmt wölbten sich diese als Installationen unter ihren beeindruckenden
„Graphen“-Linien an den Galeriewänden. Und, und, und
…
Auf der PENCILPARTY können Sie von diesen Zeichnern Blätter
sehen. Erwartbare gute Zeichenkunst verbindet sich mit der Unmittelbarkeit
der Originale. Lassen Sie sich überraschen!
Ausgiebigere Geschichten auf Nachfrage.
Es wird die letzte Ausstellung in der Linienstraße sein. In Kürze
werde ich mich aus neuen Räumen zurückmelden. |
|
|
| Galerie William Wauters | Oosteeklo | België | 2010
|
|
ArtAmsterdam'10
Galerie
Priveekollektie stand 120 | on wall: Hans Kotter, Eric de Nie
| forground: Arik levy | furniture: Kranen/Gille
; |
|
|
We would
like to invite you for the abstract watercolour exhibition. This will
be a travelling show, starting in May 2010 in Piet Knook's Gallery (Edam).
The exhibition takes place under the charge of the Dutch Watercoulor
Association, HAK. Sipke Huismans, Iemke van Dijk and Henriëtte
van 't Hoog
are members of the HAK and are the initiaters of this exhibition.
Piet Knooks Gallery is situated in a former small church building. The
space is very nice, it has a high ceiling, beautiful light and plastered
wite walls.
Outline:
Name of the gallery: EXP.23
Address: Nieuwehaven 23, 1135 VJ EDAM, NL
Dates:May 1 t/m May 30.
|
|
MiArt Fiera
Internazionale d’Arte Moderna e Contemporanea
Fieramilanocity, pavilions 3 & 4 Booth F05
Via Varesina 76, 20156 Milano
From the 26th till the 29th of March 2010 Priveekollektie will join MiArt in Milan for the second time. During this
prestigious international fair for modern and contemporary art,
held for the fifteenth time, the gallery will present contemporary
art as well as limited-edition design.
The artists Priveekollektie will represent in Milan are Ien
Lucas, Eric de Nie, Anutosh, Hans Kotter, Christiane Richter,
Arik Levy, Ted Noten, Carolina Wilcke and Lotty Lindeman.
During MiArt Priveekollektie will show paintings by Ien Lucas (1955,
Echt) and Eric de Nie (1944, Leiden).
Both Dutch artists create abstract work with unique use of acrylic
paint and technique, often characterized by vibrant colors and
repetitive motives, such as stripes and dots. In contrast with
these paintings the gallery shows figurative drawings with a
modest use of colors, made by the Dutch artist Anutosh (1970,
Oldenzaal).
In terms of photography Priveekollektie will show a very diverse
range of works. The technical L.E.D. Light boxes of
Hans Kotter (1966, Mühldorf am Inn), in which unique
photography integrated in light objects can be seen, as well
as the intriguing and colorful photography of Christiane Richter (1963,
Bielefeld). Both artists live and work in Germany.
Photography of the internationally renowned artist Arik Levy
(Israel, 1963) will be presented by Priveekollektie. Priveekollektie
will also show a unique sculptural light object and sculptures
by Arik Levy. Also a unique object of the established artist
Ted Noten (1956, Tegelen) and a refined installation
by the promising newcomer Carolina Wilcke (1980, Leiden) will
be shown. Her tranquil Tafelgenoten combines three-dimensional
objects with photography. Also the playful cabinet Tassenkast by
Lotty Lindeman (1980, Hoogkarspel) will be presented
by Priveekollektie in Milan. Both Wilcke & Lindeman graduated
from the renowned Dutch Design Academy Eindhoven.
www.miart.it
MiArt
Fieramilanocity, pavilions 3 & 4 Booth F05
Via Varesina 76, 20156 Milano
Priveekollektie Contemporary Art | Design
Kerkstraat 1 | Pelsestraat 15, 5256 AT Heusden aan de Maas The
Netherlands
+ 31 (0) 416 663234 | www.priveekollektie.com
For more information or High Res images please contact: info@priveekollektie.com
Via Varesina 76, 20156 Milano
|
untiteld 2010_2
acrylic on linen 100 x 200 cm private collection Woerden NL
|
|
|
RCdeRuimte
" Maaltijd der Vrienden " 13
maart - 11 april 2010
curator Ronald Ruseler
|
2009-21 acrylic linen 75 x 110 cm
|
|
|
|
DE
LICHTFABRIEK "TRACES of BEING"Curator
Petra Spuijbroek6-8
november 2009
OPENING
VRIJDAG 6 NOVEMBER 20 UUR
door kunsthysterica Dolly Bellefleur
Met optredens van:
The Hype www.myspace.com/thehypehaarlem
SARAH www.sarahmusic.com en
RAM www.myspace.com/ramtheband
Gastcurator Petra Spuijbroek heeft op uitnodiging van Kunstlijn Haarlem
de tentoonstelling
‘Traces of Being’ samengesteld.
Zij koos uit het bestand van alle Kunstlijn-deelnemers tien kunstenaars
uit diverse disciplines.
Chrystl Rijkeboer, Alet Pilon, Eric de Nie, Alice
Brasser, Jos de L'Orme, Michèle Baudet, Harm van Ee, Jeannette
de Bruin, Simone de Groot en Marissa Evers zijn met hun werk
in de monumentale ruimtes van de Lichtfabriek vertegenwoordigd.
Zie voor hele kunstlijn programma: http://www.kunstlijnhaarlem.nl
Kunstlijn 2009 op
6, 7 en 8 november in De Lichtfabriek,
Minckelersweg 2 Haarlem |
|
untitled
2008_23.3 acrylic on linen 15 x 50 cm
untitled 2008_23.1 acrylic on linen 15 x 50 cm
|
BLAUW
|
|
|
STADTGALERIE
OSNABRÜCK 2009 |
|
|
WAMA
Festival Culemborg
‘ Who’s afraid of Minimal Art’beeldende kunst
en muziek in de historische binnenstad van Culemborg
Arie Abbenes, carillon | Pianoduo LP uit Belgrado, Servië | Pianoduo
Sandra & Jeroen | Peter Elbertse percussie | Ton van Kempen, voordracht
Anneke Klein Kranenbarg, Eric de Nie, Jack Prins, beeldende kunst*
Concerten 5,6,7,12 & 13 juni 2009, Culemborg | Expositie: 5 juni
tot 4 juli 2009, Culemborg* in de Grote of Barbarakerk en
bij Galerie Janssen&DeVries
locaties:
www.galeriejanssenendevries.nl | www.theaterdeblauweschuur.nl | www.pknculemborg.nl
organisatie:
www.pianomania.nl
www.canto-ostinato.com |
|
Into the Woods
Zaterdag 9 mei t/m maandag 1 juni 2009
Tekeningen, schilderijen, beelden
en design van Nederlandse kunstenaars en vormgevers, geïnspireerd
door de natuur.
De werken worden gepresenteerd zowel binnen als buiten
in de tuin. Te zien zijn schilderijen van Karin Bos,
pasteltekeningen van
Jacobien de Rooij, geborduurde
landschappen van Noëlle Cuppens en abstracte
landschappen van Eric de Nie.
Verder tekeningen
en
een beeld van Elena Beelaerts.
Lotte van Laatum toont
sieraden uit haar project BLOEI en een Tulpenvaas.
Buiten bijzondere
tuinbanken van Rogier Martens, objecten van keramist Frans Ottink en een serie kleine beelden van Pjotr
Muller.
mail@paddestoeldoorn.nl www.paddestoeldoorn.nl
De Paddestoel
Moersbergselaan 3 3941 BW Doorn | 0343-420229 M 06-51398034
top
|
|
Stationsstraat 7 Groningen |
tot
10 mei 2009 |
|
|
Da Capo
Al Fine 2008_18 130 x130 cm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reviews
top
|
|
|
TROUW
- 22 april 2009 CEES STRAUS
|
FINANCIEEL
DAGBLAD -18 april 2009 EDO DIJKSTERHUIS
|
sequenza - monografie
|
|
Eric de Nie sequenza
A MONOGRAPHY
TimmerArtBooks PO Box 4046 • 4900 CA Oosterhout, The Netherlands
T. +31(0)162 471947 • informatie@timmerartbooks.nl
text Han Steenbruggen |
language Dutch and English
book design hardcover, stitch bound
size 136 pages with many images
DVD compilation of various performances
1st edition 800 copies |
retail price € 35
ISBN 978-90-810139-7-0
The book ‘Eric de Nie Sequenza’
also
appears as a luxury edition of which
a limited series of only 25 copies.
The book has been packaged with an
original painting in a luxury box.
You can also order for the last piece of the luxury edition on this website
Luxury
edition - one copie left!
In
March 2009 TAB - Timmer Art Books has published a monography of the painter
Eric de Nie (1944).
Besides many full-colour images, the book with DVD
also contains
an extensive essay
by
Han Steenbruggen, Director Curator
of the Museum Belvédère in Heerenveen, the Netherlands.The book shows how De Nie created a consistent
body of abstract Works,
starting from
figuration.
By drawing lines from his later to his earlier
works and, at the same time, positioning the painter within the context
of contemporary developments in painting, this onsistency is made explicit. The book has been presented at the opening of the exhibition of recent
works of Eric de Nie
in Museum Belvédère in Heerenveen on
14 March 2009.
|
|
FINANCIEEL
DAGBLAD -14 juli 2007 Frits de Coninck
|
|
|
top
|
|